Miljö och socialt ansvar

Hurra, topplacering igen!

Skånemejerier är enligt konsumenterna Sveriges mest hållbara mejeri, för andra rådet i rad! Det visar resultatet från Nordens största varumärkesundersökning Sustainable Brand Index 2018, som kartlägger hur företag arbetar med hållbarhet och varumärkeskommunikation. Skånemejerier hamnar på plats 16 av 326 hållbara varumärken i Sverige och kommer på femte plats i livsmedelsbranschen. Vi är väldigt glada och hedrade över detta och ska fortsätta vårt arbete nu i linje med Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen och visa hur den traditionella mejeribranschen kan vara med och arbeta för en hållbar framtid.

För Skånemejerier handlar hållbart företagande om att driva företaget med framtiden i sikte. Vi vill vara en del av lösningen när det gäller samhällets gemensamma utmaningar. Detta gör vi genom att skapa näringsrika produkter och minimera risken för negativ påverkan på människa och miljö i samband med vår försörjningskedja – samtidigt som vi tar tillvara de affärsmöjligheter som uppstår genom nya, innovativa och värdeskapande affärsmodeller.

Här i menyn till vänster kan du läsa mer om vårt arbete med miljö och sociala frågor.

Vår hållbarhetsredovisning

I vår hållbarhetsredovisning kan du läsa mer om vad vi har åstadkommit under år 2017 och vad som ska göras för att bidra till en hållbar framtid.

Läs hela redovisningen för 2017 här (på engelska här). Skånemejeriers hållbarhetsrapport är upprättad enligt årsredovisningslagens krav för hållbarhetsrapportering. Yttrande från Ernst & Young hittas här. (Hållbarhetsbokslutet för 2016 hittar du här.)