Den nya tidens mejeriprodukter

Vi vill att du ska må bra! LC+ är ett sortiment med laktosfria kvargprodukter med mindre kolhydrater, mer protein, utan tillsatt socker och extra D-vitamin.

  • Hög proteinhalt

Produkterna har en naturligt hög proteinhalt som du behöver när du tränar. Det ger också en högre mättnadskänsla.

  • Utan tillsatt socker

I LC+ produkterna har vi fokuserat på att komma så lågt ner i kolhydrater och socker som möjligt. Därför har vi inget tillsatt socker i de smaksatta produkterna i LC-serien.

Vanliga frågor

Kan laktosintoleranta personer äta/dricka LC+ kvargprodukter?

Ja, alla våra kvargprodukter under Skånemejerier LC+ är laktosfria.

Kan barn äta/dricka LC+ kvargprodukter?

Ja, dessa produkter passar alla. Det finns både naturell yoghurtkvarg och smaksatta varianter. Passar lika bra till frukost, mellanmål som före eller efter träning.

Vilka är de viktigaste skillnaderna mot övriga kvargprodukter på marknaden?

LC+ kvargprodukter är fulladdade med protein och har inget tillsatt socker. LC+ är ett sortiment med laktosfria mejeriprodukter från Skånemejerier med mindre kolhydrater, mer protein, utan tillsatt socker och med extra D-vitamin. Mjölkråvaran är alltid 100 procent svensk. Istället för socker har vi tillsatt sötningsmedlet aspartam.

Vad är det för skillnad på yoghurtkvarg och kvarg?

Yoghurtkvarg har lägre proteinhalt än kvarg, vilket ger än lenare och mjukare munkänsla till skillnad från ren kvarg som ibland kan upplevas lite sträv.

Vilken hållbarhet har produkterna? Vid vilken temperatur bör de förvaras?

Både yoghurtkvargen och drickkvargen har en hållbarhet på 30 dagar och bör förvaras i kylskåp (max 8 grader). Öppnad förpackning håller 4-5 dygn i kylskåp.

Hur sker tillverkningsprocessen för LC+?

Först pastöriserar man mjölken. Därefter tillsätter man D-vitamin, laktasenzym, ystenzym och syrningskultur (en sorts yoghurtkultur) och efter detta får man en typ av yoghurt. När yoghurten syrats färdigt så separerar man bort vassle till den grad att man uppnår önskad proteinhalt och produkten blir en kvarg.

Därpå förpackas produkten och den vita basen blandas med sylt/smakberedning. Smakberedningen som tillsätts den vita basen är anpassad för att inte öka produktens kolhydratnivå mer än nödvändigt. Den innehåller inget tillsatt socker och därmed kommer den största delen kolhydrater från mjölken.

Skillnaden mellan drickkvarg och yoghurtkvarg är att drickkvargen har något lägre proteinhalt och att den bearbetas mer på linjen (mixas kraftigt) så att den blir drickbar.

Varför har ni aspartam i?

Aspartam är ett sötningsmedel som kan användas i stället för socker. Vi tillsätter 8,4 mg/kg produkt vilket är väldigt lite. I LC+ produkterna har vi fokuserat på att komma så lågt ner i kolhydrater och socker som möjligt och ändå smaka gott. Därför har vi inget tillsatt socker i de smaksatta produkterna i LC-serien.

Aspartam är enligt EFSA (=Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet) och SLV (= Statens Livsmedelsverk) ofarligt.  ADI = Acceptabelt dagligt intag anger hur mycket en person kan äta av en tillsats per dag och varje dag under sin livstid. För aspartam är ADI 40mg/kg kroppsvikt. Exempelvis kan en vuxen person på 70 kg dricka mer än 25 kilo LC drickkvarg per dag och fortfarande ligga under ADI.

På vilket sätt är protein bra för kroppen?

  • Protein är naturens mest komplexa och mångfunktionella molekyler. De ingår i kroppens alla celler och beskrivs därför ofta som kroppens byggstenar.
  • Proteiner behövs för uppbyggnad och underhåll av kroppens organ och är till exempel en viktig beståndsdel i muskler. Nästan alla enzymer och hormoner är proteiner. Även delar av immunförsvaret består av proteiner. Vissa ämnen måste också vara bundna till proteiner för att kunna transporteras i blodet.
  • Proteiner är uppbyggda av aminosyror. Vi behöver ett tjugotal olika aminosyror för att bygga upp kroppens proteiner, varav 9 är essentiella (livsnödvändiga), dvs. vi måste få i oss dem via maten. Mjölkens protein är komplett och innehåller de aminosyror kroppen behöver i en perfekt balans.
  • Mjölk innehåller två olika slags proteiner: kasein och vassleprotein.
  • Exempel på bra källor till protein är: mjölkprodukter, kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur
  • Vi har inget särskilt lager av protein i kroppen, därför är det viktigt att vi äter proteiner med bra aminosyrasammansättning flera gånger varje dag, för att kroppen ska kunna bygga upp allt vi behöver.
  • Protein mättar bra.

Hur mycket protein behöver vi få i oss? Vid olika tillfällen?

Beroende på hur mycket vi rör på oss och vid vilken intensitet samt hur mycket vi väger, är proteinbehovet olika: från ca 0,8 g – 2 g per kilo kroppsvikt.

Exempel 1: En person som väger 60 kg och tränar 3 gånger i veckan (normal intensitet):

Totalt ca 60-70 g protein fördelat över dagen.

Exempel 2: En person som väger 60 kg och tränar 6 gånger i veckan (hög intensitet):

Totalt ca 120 g protein fördelat över dagen.

Exempel 3: En person som väger 90 kg och tränar 3 gånger i veckan (normal intensitet):

Totalt ca 100 g protein fördelat över dagen.

  • En portion naturell yoghurtkvarg (2 dl) ger ca 19 g protein
  • En portion smaksatt yoghurtkvarg (2 dl) ger 16 g protein
  • En drickkvarg (330 ml) ger ca 22 g protein

Beräkningarna ovan är baserade på att kroppen är i s.k. energibalans, vilket innebär att man äter lika mycket som man förbrukar.*

För maximal återhämtning rekommenderas att dricka/äta 10-15 g protein inom 30 minuter efter träning/tävling. Därefter att äta mat med mycket kolhydrater och proteiner 1-1,5 timmar efter träning/tävling.*

*) Rekommendationer från näringsexperter

Varför är proteinet från mjölken bättre än annan typ av protein?

Proteiner består av kedjor av aminosyror. Det finns ett tjugotal olika aminosyror, som kan kombineras ihop till ett oändligt antal proteinmönster i korta eller långa kedjor. Nio av aminosyrorna är essentiella (livsnödvändiga) och måste tillföras genom kosten. Mjölkens protein är komplett och innehåller de aminosyror kroppen behöver i en perfekt balans.

Nya forskningsstudier har visat att mjölkproteiner kan vara bättre än andra proteiner för återhämtning efter fysisk ansträngning. Kasein är effektivt när det gäller att förhindra nedbrytning av kroppens egna muskelproteiner. Vassleproteiner tas upp snabbare och är bra på att bygga upp musklernas protein. Om man strävar efter att återhämta kroppen efter träning, finns alltså fördelar med både vassle och kasein. Det har också visat sig att om man konsumerar dessa två proteiner naturligt via mjölk, så har det en bättre effekt jämfört med intag av respektive protein enskilt, vilket är vanligt i kosttillskottsform.