Tips för att må bättre

Ett enkelt sätt för att må bättre är att röra sig mer och äta bättre. På den här sidan får du enkla tips kring träning, kost, hälsa och vardagsmotion från våra kompisar på Palmer Frisvård i Malmö.

Här är några av deras bästa tips för att må bättre:

• Om du känner dig hängig, deppig, ofta är sjuk så titta först och främst på din sömn. Vi behöver ca 8 timmars sömn och det är något som många idag slarvar med. Ibland är lösningen enklare än vad man tror.

• Försök att röra på dig minst 30 min per dag, cykla/gå istället för buss/bil, ta trappan istället för hiss/rulltrappa.

• Frukosten är viktig. Om du inte äter frukost idag så får du här en  hemläxa: börja med att äta frukost 1dag i veckan, veckan därpå äter du 2dagar/vecka tills att du äter frukost 7dagar i veckan.

Fråga vår expert om träning och hälsa

photograph

Hej, jag heter Fredrik Palmer och är Leg. Naprapat och Personlig Tränare på Palmer Friskvård i Malmö. Välkommen att ställa dina frågor om träning och hälsa till mig.

Jag har tyvärr inte möjlighet att svara på alla frågor utan vi väljer ut ett antal frågor med jämna mellanrum som vi svarar på och publicerar på den här sidan. Vi hörs!

Läs mer om Palmer Friskvård och ta del av deras erbjudande på familjegruppträning på deras hemsida www.palmerfriskvard.se/kraftpaket

Namn :

Din fråga :

Jag har aldrig tränat förut. Hur ska jag komma igång?

• Prova olika aktiviteter för att hitta något som du tycker är roligt.
• Sätt nåbara/rimliga mål. Börja t ex med en gång i veckan.
• Hitta en träningskompis så att ni kan motivera varandra.

Vad ska jag äta efter träning?

Direkt när du kommer hem kan du ta 1 glas mjölk och 1 kokt ägg (tips: se till att alltid ha färdigkokta ägg i kylen).

Vilket är ditt bästa tips på vardagsmotion?

Ställ om ditt synsätt. Istället för att leta tidsbesparing så sök möjlighet till rörelse. T ex genom att ta cykeln istället för bilen, parkera längst bort på parkeringsplatsen, skaffa en stegräknare och sätt mål (hur många steg du ska ta per dag).

 

Vad är ditt bästa tips på vardagsmotion?


Grundläggande för att  kroppen ska må bra är att man äter och motionerar. Sikta på att röra dig ungefär 30 minuter om dagen. Men du behöver inte pricka av alla minuterna på en och samma gång. Vardagsmotionen kan till exempel bestå av att cykla till jobbet, gå en promenad på lunchen, ta trapporna istället för hissen m.m.

Hur gör du för att hålla dig vardagspigg? Dela med dig av ditt bästa tips!

De bästa tipsen publicerar vi på vår facebooksida med jämna mellanrum.

 

Namn :

E-postadress :

Ditt tips :