ProViva Active och E-vitamin
ProViva Active är en återhämtningsdryck för människor med en aktiv livsstil och för idrottare. Drycken innehåller bl.a. Lactobacillus plantarum 299v samt antioxidanter, d.v.s. vitaminer och mineraler. ProViva Active är utvecklad av Probi, ett forskningsföretag specialiserat inom probiotika, d.v.s. levande hälsosamma mikroorganismer. Vid framtagandet av ProViva Active konsulterade Probi sitt nätverk av ledande specialister inom olika nutritionsområden angående produktens sammansättning, bl.a. Björn Åkesson, professor i biomedicinsk nutrition vid Lunds universitet, som är en av Sveriges ledande experter på antioxidanter. Eftersom syftet med att dricka ProViva Active är att höja den antioxidativa kapaciteten och därmed skydda kroppens celler mot skador, krävs den nivå av bl.a. vitamin E som idag finns i drycken. Att ProViva Active verkligen höjer den antioxidativa kapaciteten har bl.a. bevisats i en klinisk studie som genomfördes hösten 2000 på 106 friska personer i åldrarna 21-61 år. Studien kommer att lämnas in för publicering under hösten. Därefter har en studie på motionärer påbörjats vid Karolinska institutet. Denna är ännu inte avslutad och data inte färdigbearbetade.
Halten av E-vitamin i ProViva Active
En flaska om 350 ml ProViva Active innehåller 140 mg E-vitamin, vilket är en helt ofarlig nivå för dagligt intag. Detta stöds bl.a. av flera internationella studier (1). I en nyligen publicerad artikel från oktober 2001, har man låtit 1.000 personer dagligen äta 400 mg vitamin E under sju år utan att man såg några negativa effekter.
Människor som tränar eller är väldigt aktiva kräver högre doser av vitaminer och mineraler än rekommenderat dagligt intag (RDI). Detta avspeglar sig också i att receptfria kosttillskott som säljs av Apoteket idag, innehåller nivåer om 120 mg E-vitamin som daglig dos.
Tolererat intag av E-vitamin
E-vitamin anses generellt som ett av de säkraste kosttillskotten även när det intas i doser långt utöver vad som normalt intas via kosten. Ett dagligt intag på 800 mg anses därför som helt säkert liksom 400 mg under en mycket lång tid. Inte ens vid extremt höga doser använda under en längre tid har biverkningar kunnat påvisas. Bland annat har man gjort dubbelblind-studier med tillskott på 3.200 mg dagligen. Vid djurförsök på apor har inga toxiska effekter påvisats trots doser motsvarande 200 mg/kg kroppsvikt!
Den sammanfattande bedömningen i Nordiska näringsrekommendationer (2) är att E-vitamin är mindre toxiskt än andra fettlösliga vitaminer och att de flesta vuxna tål ett intag av 100-800 mg/dag. I en annan sammanfattande bedömning menar Kappus och Diplock (1) att 100-300 mg E-vitamin/dag kan anses helt oskadligt. Vidare gjordes i de nya amerikanska näringsre-kommendationerna en mycket noggrann genomgång av gränsvärden för ett tolererat intag av E-vitamin i olika åldersgrupper (3, Tabell). Som exempel kan nämnas att även barn under 3 år beräknas tolerera den mängd E-vitamin som ingår i en flaska Pro Viva Active.
|
Övre gräns för intag av E-vitamin enligt amerikanska Food and Nutrition Board (3) |
|
Ålder |
1-3 år |
4-8 år |
9-13 år |
14-18 år |
Över 19 år (inkl gravida och ammande) |
|
Övre gräns för intag |
200 mg/dag |
300 mg/dag |
600 mg/dag |
800 mg/dag |
1000 mg/dag |
Ev. biverkningar
I kontrollerade kliniska studier har få negativa effekter konstaterats som kunnat hänföras till E-vitamin. Man anser det dock vara klart att E-vitamin kan hämma blodkoagulationen och bedömer därför att höga doser E-vitamin inte bör ges vid behandling med vitamin K-antago-nister. Några andra möjliga biverkningssymptomer diskuteras av Kappus och Diplock (1) och Food and Nutrition Board (3), men de anses inte vara bekräftade. Detta gäller t.ex. ökad död-lighet i blödande stroke efter supplementering med 50 mg E-vitamin/dag under 6 år till manli-ga rökare, i den finska studie (4) som Wulf Becker från Livsmedelsverket hänvisar till. Food and Nutrition Board (3) anser att resultaten från denna studie kan betraktas som preliminära och ej övertygande tills dess att de bekräftas i ytterligare stor-skaliga kliniska tester.
Vetenskaplig litteratur med faktaunderlag
(1) Kappus H. och Diplock AT. Tolerance and safety of vitamin E: A toxicological position report. Free Radical Biology & Medicine, vol. 13, pp. 55-74, 1992.
(2) Nordiska näringsrekommendationer 1996. Nordiska Ministerrådet, Köpenhamn, 1996.
(3) Dietary Reference Intakes for Vitamin C, Vitamin E, Selenium, and Carotenoids. Food and Nutrition Board. National Academy Press, Washington D.C. 2000.
(4) Leppälä JM et al. Controlled trial of alpha-tocopherol and beta-carotene supplements on stroke incidence and mortality in male smokers. Arterioscler Thromb Vasc Biol 2000; 20: 230-5.