2001-11-23

ProViva Active ger positiva effekter

Information från Skånemejerier och Probi 01-11-23

ProViva Active ger positiva effekter

Med anledning av ifrågasättandet av nyttan med återhämtningsdrycken ProViva Active, som innehåller högre doser än RDI (rekommenderat dagligt intag) av vitamin E, vill Skånemejerier och forskningsföretaget Probi göra följande klarlägganden:

Livsmedelsverket har uttalat sig om att det i dagsläget inte finns vetenskapliga belägg för att det skulle vara bra för hälsan att få i sig ett stort intag av vitamin E dagligen. Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt intag om 8-10 milligram.

Det finns dock en rad vetenskapliga studier som indikerar att ett högre intag kan medföra positiva hälsoeffekter. E-vitaminets huvudsakliga funktion är att skydda det fleromättade fettet i alla biologiska membran mot oxidation. Reaktiva syreradikaler är huvudorsak till membranlipidernas förstöring. Vitamin E skyddar helt enkelt mot skador på cellerna.

Klinisk studie genomförd

När ProViva Active utvecklades konsulterades ett antal av Sveriges ledande experter inom området nutrition, bl.a. professor Björn Åkesson, Biomedicinsk nutrition vid Lunds Universitet

Innan ProViva Active lanserades hösten 2000 genomförde Probi en omfattande klinisk studie som visar att ett intag av ProViva Active ger positiva effekter på blodets så kallade antioxidativa kapacitet, ett mått på kroppens förmåga att motverka fysiologisk stress.

I vetenskaplig litteratur finns ett flertal studier som ger belägg för att höga doser av vitamin E ger positiva fysiologiska effekter. (se referenslista nedan)

En flaska ProViva Active innehåller 140 milligram vitamin E, vilket är en ofarlig nivå enligt ledande experter inom området nutrition som Probi konsulterat. Detta stöds av flera internationella expertgrupper.

I Nordiska ministerrådets rapport Nordiska näringsrekommendationer bedöms 100-800 milligram vitamin E i dagligt intag som helt acceptabelt. Samma bedömning görs av Food and Nutrition Board, USA, som accepterar upp till 1000 milligram per dag för vuxna.

Skånemejerier och Probi kommer att föra en diskussion med Livsmedelsverket i frågan.

För ytterligare information kontakta:

Björn Åkesson, professor, Biomedicinsk nutrition vid Lunds Universitet, tel. 046 222 45 23, Monica Wallter, VD Probi tel. 046 286 89 23, Lotta Törner, Informationsdirektör Skånemejerier, tel. 040 31 39 00.

 

Vetenskaplig litteratur:

Devaraj S, Adams-Huet B, Fuller CJ, Jialal I. Dose-response comparison of RRR-alpha-tocopherol and all-racemic alpha-tocopherol on LDL oxidation. Arterioscler Thromb Vasc Biol 1997;17: 2273-2279

Dietary Reference Intakes for Vitamin C, Vitamin E, Selenium, and Carotenoids. Food and Nutrition Board. National Academy Press, Washington D.C. 2000.

Kappus H, Diplock AT. Tolerance and safety of vitamin E: A toxicological position report. Free Rad Biol Med 1992;13:55-74.

Meydani SN, Meydani M, Blumberg JB, Leka LS, Siber G, Loszewski R, Thompson C, Pedrosa MC, Diamond RD, Stollar BD. Vitamin E supplementation and in vivo immune response in healthy elderly subjects: A randomized controlled trial. JAMA 1997;277:1380-1386.

Nordiska näringsrekommendationer, Nordiska ministerrådet Köpenhamn, 1996.

Recommended Dietary Allowances 10th ed., National Academy Press, Washington, D.C., 1989.

Weber P, Bendich A, Machlin LJ. Vitamin E and human health: rationale for determining recommended intake levels. Nutrition 1997;13:450-460.

 

|